muc022

UNSER FAHRZEUG VON 2022

Nachdem es uns ab 2019 f√ľr knapp 2 Jahre nicht m√∂glich war, ein neues Fahrzeug zu bauen, setzte sich das Team 2021 wieder gro√üe Ziele: Die Entwicklung und Fertigung eines Autos, das alle seine Vorg√§nger in der Urban Concept Klasse in Sachen Energieeffizienz √ľbertreffen sollte! Die Neuzusammensetzung eines noch gr√∂√üeren, internationaleren und kulturell diverseren Teams sollte dabei vor allem die technische Innovation und die interdisziplin√§re Zusammenarbeit f√∂rdern und zu unserem Ziel beitragen. Mit Stolz k√∂nnen wir nun behaupten, unsere Erwartungen weit √ľbertroffen zu haben!

Unser neues Fahrzeug, muc022, ist das Ergebnis von mehr als 18 Monaten Entwicklung, Design, Fertigung und Testung. Mit erfolgreicher Teilnahme und √ľberragenden Ergebnissen im Energieeffizienz-Wettbewerb Shell Eco-marathon 2022, gibt dieses Fahrzeug eine Vorstellung davon, wie hocheffiziente Autos im urbanen Verkehr in Zukunft aussehen k√∂nnten. Dar√ľber hinaus soll durch die erfolgreiche Integration eines autonomen Fahrsystems im muc022 das Fahren in Zukunft noch energieeffizienter gestaltet werden.

Eckdaten

Mass in kg
0

CFRP rims:

  • -50% weight compared to previously used aluminum rims
Höchstgeschwindigkeit in km/h
0

System Voltage:

  • 48V, monitored by self-developed BMS
km/kWh (kWh/100km)
0

Länge/Breite/Höhe

  • 3400mm/1200mm/1000mm

Elektrotechnik

Nennleistung in W
0

Motor:

  • Permanent magnets synchronous motor (PMSM) Motors¬†
  • 2 x 440W

Motor Controller:

  • Gallium nitride frequency inverter
  • MTPA current regulator

Communication System:

  • Bus communication over CAN

Display:

  • LCD Memory Display

Chassis

Better Material: 

  • Carbon Fiber Composite Material using only Prepreg (state-of-the- art)

Improved Aerodynamics:

  • Immense drag reduction compared to previous vehicle (- 50%)

New Monocoque:

  • Enabler for aerodynamic shape with optimized layer structure including aluminum honeycomb
Weight of monocoque in kg
0
Cw-Wert
0

Fahrwerk

Topology Optimization:

  • Uprights and Suspension Mounts-high stiffness, minimal weight

Kinematics:

  • MacPherson in the front, double wish bone in the rear

Vertical Dynamics:

  • Elastomer Springs in the front and rear combine spring and damper function in ultralight package

Drivetrain:

  • Fully integrated in Front Uprights, New Planetary Gear Set with optimized teeth geometry

Steering:

  • Ultralight, cable-operated, including autonomous actuator that can be easily detached

Brakes:

  • Dual-circuit, four-disc hydraulic brake system optimized for low weight

Autonom

Perception:

  • LIDAR and Camera based 3D object and environment detection, Neural Networks for Image-Based track recognition

Planning:

  • Time and distance optimized software for fast and agile local and global planning, Clever Usage of Model Predictive Control Approach in Planning

Control:

  • Lateral and Longitudinal Vehicle Control (steering actuator and electric motors) by self-developed software written in Matlab/Simulink

Software Development:

  • CI/CD for fast prototyping and integration on the vehicle, Simulation in CoppeliaSim for virtual validation of software stack and preparation for challenges on the competition