muc022

UNSER FAHRZEUG VON 2022

Nachdem es uns ab 2019 für knapp 2 Jahre nicht möglich war, ein neues Fahrzeug zu bauen, setzte sich das Team 2021 wieder große Ziele: Die Entwicklung und Fertigung eines Autos, das alle seine Vorgänger in der Urban Concept Klasse in Sachen Energieeffizienz übertreffen sollte! Die Neuzusammensetzung eines noch größeren, internationaleren und kulturell diverseren Teams sollte dabei vor allem die technische Innovation und die interdisziplinäre Zusammenarbeit fördern und zu unserem Ziel beitragen. Mit Stolz können wir nun behaupten, unsere Erwartungen weit übertroffen zu haben!

Unser neues Fahrzeug, muc022, ist das Ergebnis von mehr als 18 Monaten Entwicklung, Design, Fertigung und Testung. Mit erfolgreicher Teilnahme und überragenden Ergebnissen im Energieeffizienz-Wettbewerb Shell Eco-marathon 2022, gibt dieses Fahrzeug eine Vorstellung davon, wie hocheffiziente Autos im urbanen Verkehr in Zukunft aussehen könnten. Darüber hinaus soll durch die erfolgreiche Integration eines autonomen Fahrsystems im muc022 das Fahren in Zukunft noch energieeffizienter gestaltet werden.

Eckdaten

Masse in KG
0

CFRP rims:

  • -50% weight compared to previously used aluminum rims
Höchstgeschwindigkeit in km/h
0

System Voltage:

  • 48V, monitored by self-developed BMS
km/kWh (kWh/100km)
0

Länge/Breite/Höhe

  • 3400mm/1200mm/1000mm

Electrics & Electronics

Nominal Power in W
0
Batterie Capacity in kWh
0

Human Machine Interface:

  •  LCD memory display with display controller, input buttons and troque setting paddle shifters

Efficiency Optimized Power Train:

  • 2 x 440W permanent magnet synchronous motors with torque controlling gallium nitride frequency inverters and MTPA control algorithm

Power Supply System:

  • Battery Management System providing cell voltage monitoring, temperature monitoring and over current protection for 4000, 5000 and 21000 mAh lithium polymer batteries

Vehicle System Control:

  •  Main Control Unit for LED head- and backlights, steering indicators, windscreen wiper, brake pressure monitoring and horn

Chassis

Better Material: 

  • Carbon Fiber Composite Material using only Prepreg (state-of-the- art)

Improved Aerodynamics:

  • Immense drag reduction compared to previous vehicle (- 50%)

New Monocoque:

  • Enabler for aerodynamic shape with optimized layer structure including aluminum honeycomb
Weight of monocoque in kg
0
Cw-Wert
0

Fahrwerk

Topology Optimization:

  • Uprights and Suspension Mounts-high stiffness, minimal weight

Kinematics:

  • MacPherson in the front, double wish bone in the rear

Vertical Dynamics:

  • Elastomer Springs in the front and rear combine spring and damper function in ultralight package

Drivetrain:

  • Fully integrated in Front Uprights, New Planetary Gear Set with optimized teeth geometry

Steering:

  • Ultralight, cable-operated, including autonomous actuator that can be easily detached

Brakes:

  • Dual-circuit, four-disc hydraulic brake system optimized for low weight

Autonomous System

Perception:

  • LIDAR and Camera based 3D object and environment detection, Neural Networks for Image-Based track recognition

Planning:

  • Time and distance optimized software for fast and agile local and global planning, Clever Usage of Model Predictive Control Approach in Planning

Control:

  • Lateral and Longitudinal Vehicle Control (steering actuator and electric motors) by self-developed software written in Matlab/Simulink

Software Development:

  • CI/CD for fast prototyping and integration on the vehicle, Simulation in CoppeliaSim for virtual validation of software stack and preparation for challenges on the competition