muc022

UNSER FAHRZEUG VON 2022

Nachdem es uns ab 2019 f├╝r knapp 2 Jahre nicht m├Âglich war, ein neues Fahrzeug zu bauen, setzte sich das Team 2021 wieder gro├če Ziele: Die Entwicklung und Fertigung eines Autos, das alle seine Vorg├Ąnger in der Urban Concept Klasse in Sachen Energieeffizienz ├╝bertreffen sollte! Die Neuzusammensetzung eines noch gr├Â├čeren, internationaleren und kulturell diverseren Teams sollte dabei vor allem die technische Innovation und die interdisziplin├Ąre Zusammenarbeit f├Ârdern und zu unserem Ziel beitragen. Mit Stolz k├Ânnen wir nun behaupten, unsere Erwartungen weit ├╝bertroffen zu haben!

Unser neues Fahrzeug, muc022, ist das Ergebnis von mehr als 18 Monaten Entwicklung, Design, Fertigung und Testung. Mit erfolgreicher Teilnahme und ├╝berragenden Ergebnissen im Energieeffizienz-Wettbewerb Shell Eco-marathon 2022, gibt dieses Fahrzeug eine Vorstellung davon, wie hocheffiziente Autos im urbanen Verkehr in Zukunft aussehen k├Ânnten. Dar├╝ber hinaus soll durch die erfolgreiche Integration eines autonomen Fahrsystems im muc022 das Fahren in Zukunft noch energieeffizienter gestaltet werden.

Eckdaten

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Mass in kg

CFRP rims:

  • -50% weight compared to previously used aluminum rims
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H├Âchstgeschwindigkeit in km/h

System Voltage:

  • 48V, monitored by self-developed BMS
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km/kWh (kWh/100km)

Length/Width/Height:

  • 3400mm/1200mm/1000mm

Elektrotechnik

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Nennleistung in W

Motor:

  • Permanent magnets synchronous motor (PMSM) Motors┬á
  • 2 x 440W

Motor Controller:

  • Gallium nitride frequency inverter
  • MTPA current regulator

Communication System:

  • Bus communication over CAN

Display:

  • LCD Memory Display

Chassis

Better Material: 

  • Carbon Fiber Composite Material using only Prepreg (state-of-the- art)

Improved Aerodynamics:

  • Immense drag reduction compared to previous vehicle (- 50%)

New Monocoque:

  • Enabler for aerodynamic shape with optimized layer structure including aluminum honeycomb
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Weight of monocoque in kg
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Drag coefficient

Fahrwerk

Topology Optimization:

  • Uprights and Suspension Mounts-high stiffness, minimal weight

Kinematics:

  • MacPherson in the front, double wish bone in the rear

Vertical Dynamics:

  • Elastomer Springs in the front and rear combine spring and damper function in ultralight package

Drivetrain:

  • Fully integrated in Front Uprights, New Planetary Gear Set with optimized teeth geometry

Steering:

  • Ultralight, cable-operated, including autonomous actuator that can be easily detached

Brakes:

  • Dual-circuit, four-disc hydraulic brake system optimized for low weight

Autonom

Perception:

  • LIDAR and Camera based 3D object and environment detection, Neural Networks for Image-Based track recognition

Planning:

  • Time and distance optimized software for fast and agile local and global planning, Clever Usage of Model Predictive Control Approach in Planning

Control:

  • Lateral and Longitudinal Vehicle Control (steering actuator and electric motors) by self-developed software written in Matlab/Simulink

Software Development:

  • CI/CD for fast prototyping and integration on the vehicle, Simulation in CoppeliaSim for virtual validation of software stack and preparation for challenges on the competition